Pierwsza kompetencja coacha.

Klient w coachingu. Pierwsza kompetencja certyfikowanego coacha.

To, że coaching jako metoda działa, to już wiemy. Skupmy się teraz na kliencie i bezpieczeństwie. Czego klient może wymagać od swojego coacha?

Przed nami seria postów mówiących o tym, jakie kompetencje coacha potwierdza obroniony certyfikat.


Pierwszą generalną kompetencją jest umiejętność budowania zasad współpracy. Składają się na nią dwie konkretne kompetencje. Pierwsza z nich to:

1.Zgodność z wytycznymi Kodeksu Etycznego i standardami zawodu coachingu – najłatwiej porównać to to etyki zawodowej adwokatów/prawników. My jako coachowie również mamy swój kodeks etyczny (m.in. treść kodeksu zdajemy w trakcie egzaminu), który gwarantuje klientowi, m.in. brak manipulacji bądź działanie w zgodzie z systemem wartości klienta.


Kodeks etyczny mówi również o tym, że każdy certyfikowany coach rozróżnia takie metody rozwoju jak: mentoring, terapia, doradztwo oraz szkolenia i w zależności od tego jaki klient przynosi temat (innymi słowy co jest celem klienta), kwalifikuje go np. na terapię i odsyła do specjalisty w tej dziedzinie. Nawet jeśli cel klienta wpisuje się w inną przestrzeń niż coaching - coach jest przygotowany na to - zrezygnuje ze swojego zarobku, ponieważ dobro klienta jest kluczowe.


Czasami, rzeczywiście bywa tak, że klient jest przekonany, że potrzebuje coachingu, jednak po sesji kontraktowej okazuje się, że lepiej zadziała dla dobra klienta inna przestrzeń, np. terapia.

#coaching #klient #kompetencje

Proponowany post