Druga kompetencja coacha.
2. Uzgodnienie kontraktu coachingu
Drugi post z serii klient w coachingu, czyli co klientowi daje, że coach ma certyfikat. Seria postów informujących o tym, czego klient powinien spodziewać się po sesji z coachem.
Uzgodnienie kontraktu coachingu – to inaczej umiejętność zrozumienia potrzeb klienta i ocena tego czy coach podejmie się takich sesji. Tak! Coach może odmówić udzielenia sesji.
W dużym skrócie ta kompetencja mówi o tym, czy coach umie nawiązać kontrakt z klientem, w zgodzie z potrzebami klienta oraz swoimi. Następnie coach rozstrzyga czy istnieje efektywne powiązanie pomiędzy jej/jego metodą coachingu a potrzebami potencjalnego klienta - czyli czy metody na których pracuje coach będą efektywne dla tego co klient chce osiągnąć.

A tak dokładnie:
Federacja ICF (globalna federacja certyfikująca coachów) wymaga od coacha, że:
a) Coach rozumie i w sposób efektywny omawia z klientem reguły i konkretne parametry relacji coachingowej (m. in. kwestie organizacyjne, opłaty, terminy, włączenie dodatkowych osób, jeżeli zajdzie taka potrzeba) - jest to istotne, aby klient mial świadomość, że spotkania z coachem to osadzony w czasie proces, przynoszący odpowiednie efekty.
b) Uzyskuje porozumienie na temat tego, co jest odpowiednie w relacji a co nie, co jest a co nie jest przedmiotem oferty oraz w sprawie podziału odpowiedzialności między coacha i klienta - najważniejszym aspektem tego punktu jest to, aby coach odpowiednio wytłumaczył klientowi, gdzie spoczywa odpowiedzialność za realizację celu (głownie na kliencie) oraz ważne jest w tym punkcie, żeby klient rozumiał proces coachingu, zdarza się czasami, że klient postrzega coaching jak terapię z amerykańskich filmów - leżenie na kozetce i opowiadanie o swoich smutkach.

c) Rozstrzyga czy istnieje efektywne powiązanie pomiędzy jej/jego metodą coachingu a potrzebami potencjalnego klienta - czasami zdarza się tak, że coach specjalizuje się w jednej konkretnej dziedzinie coachingu, np, coachingu kolektywnym a klient oczekuje czystej postaci coachingu ( clean coaching/pure coaching).
Powróćmy do najważniejszego: co to daje klientowi. Najważniejsze, dla klienta jest to, że ta kompetencja w szeregu z innymi, przede wszystkim ma dać klientowi gwarancje, że coach jako specjalista dobierze przestrzeń rozwoju dla klienta w zgodzie z jego potrzebami.